Algemene voorwaarden Dietistenpraktijk Lavina 

 

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: 

 - Diëtist: professional, die voedingsvoorlichting en dieetadvisering levert en die volgens de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg bevoegd is de titel diëtist te voeren.  

- Cliënt/Patiënt: natuurlijk persoon die voor voedingsvoorlichting of dieetadvisering de diëtist consulteert.  

- Dieetadvisering: advisering omtrent een dieet. 

- Voedingsadvies: advies omtrent gezonde voeding zonder dat er sprake is van een medische indicatie.  

- Arts: de huisarts of specialist door wie de cliënt naar de diëtist is verwezen.  

- Opdrachtgever: cliënt/patiënt of diens natuurlijke of rechtspersoon dan wel wettelijke vertegenwoordiger die de dienst van de diëtist inroept.  

 

Deze algemene voorwaarden maken onderdeel uit van elke overeenkomst tussen de diëtist van Diëtistenpraktijk Lavina en zijn/haar opdrachtgever inzake behandeling en/of het leveren van diensten en/of goederen.  

De Dieetbehandeling van de diëtist is vrij toegankelijk, mits de zorgverzekeraar directe toegankelijkheid erkent en vergoedt (zie polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar).  

In dit geval kan de dieetbehandeling worden gestart op initiatief van de cliënt.  

Soms kan het nodig zijn om in het bezit te zijn van een verwijsbrief van een arts om in aanmerking te komen voor vergoeding via uw zorgverzekering.  

 

Behandeltijd: De dieetbehandeling bestaat uit direct contact tijdens een individueel consult op de praktijk of zo nodig bij de cliënt aan huis of groepsgerichte activiteiten, zoals dieetadvisering in groepsverband of cursussen. Ook de cliënt gerelateerde behandeltijd die buiten aanwezigheid van de cliënt plaatsvindt, wordt in rekening gebracht onder individueel dieetvoorschrift. Deze tijd wordt besteed aan het analyseren van medische, voedingskunde en diëtistische gegeven, eventueel het berekenen van de voeding, het samenstellen van een persoonlijk dieetadvies en eventueel het aanvragen van medische (drink)voeding.  

 

Tarieven: Diëtetiek is opgenomen in de basisverzekering, voor 3 klokuren per kalenderjaar. Mogelijk zijn extra uren diëtetiek opgenomen in uw aanvullende polis. Diëtistenpraktijk Lavina hanteert de tarieven voor diëtetiek zoals is afgesproken met de zorgverzekeraars. Voor huisbezoeken geldt daarnaast een uittoeslag. Voor de meest actuele tarieven kunt u kijken op onze website onder ‘verwijzing en vergoeding’ of navragen bij uw diëtist.  

 

Betaling en declaraties: In vervolg op het genoemde in artikel ‘Tarieven’, zal de diëtist indien mogelijk de kosten declareren bij de zorgverzekeraar. De diëtist declareert de behandeltijd per kwartier bij de zorgverzekeraar. Indien declaratie bij de zorgverzekeraar niet mogelijk is, ontvangt de opdrachtgever een factuur. In dat geval is de opdrachtgever zelf betaling verschuldigd, met een betalingstermijn van 14 dagen. 

 

Verhindert:  Indien de cliënt de gemaakte afspraak niet minimaal 24 uur van tevoren annuleert, kan de diëtist het voorgenomen consult bij de cliënt in rekening brengen. Deze kosten worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Het annuleren van een afspraak dient persoonlijk of via de telefoon, eventueel ingesproken op het antwoordapparaat, of via de e-mail te worden gedaan.  

Beëindigen behandeling: De cliënt kan te allen tijde de overeenkomst beëindigen, mits de diëtist 24 uur voor een gemaakte afspraak hiervan schriftelijk op de hoogte is gesteld. De diëtist kan de overeenkomst beëindigen indien de advisering naar verwachting van diëtist niet tot de gewenste resultaten leidt. De diëtist stelt de patiënt/cliënt tijdig op de hoogte wanneer de diëtist een dergelijke situatie voorziet.  

Aansprakelijkheid: Het advies van de diëtist is naar zijn aard resultaatgericht zonder dat resultaat te garanderen. De diëtist sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiende uit of in verband met de opvolging door de cliënt van door de diëtist verstrekte adviezen.  

Betalingsvoorwaarden:  

- de door de diëtist aan een cliënt of diens wettelijke vertegenwoordiger gedeclareerde bedragen voor honoraria, kosten en andere vergoedingen voortvloeiend uit de consultatie dienen binnen 14 dagen na factuurdatum vermeld op de declaratie te worden voldaan.  

- Bij het uitblijven van betaling binnen de gestelde termijn, is de opdrachtgever in gebreke zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling nodig is. Zolang de opdrachtgever in gebreke blijft aan zijn/haar verplichtingen te voldoen, zullen alle kosten welke verband houden met de inning van de desbetreffende vordering in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever. Onder deze kosten worden uitdrukkelijk mede verstaan de kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten. 

 - alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten (met inbegrip van de buitengerechtelijke incassokosten) komen ten laste van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van €40,00 (alles exclusief omzetbelasting). - Tenzij uitdrukkelijk het tegendeel wordt bewezen zijn, ter zake de juistheid van hetgeen de opdrachtgever verschuldigd is, de administratieve gegevens van de diëtist bindend.  

Klachten: Indien een cliënt ontevreden is over de behandeling, zal hij/zij zich eerst in verbinding stellend met de behandeld diëtist van Diëtistenpraktijk Lavina om dit geschil in onderling overleg op te lossen. Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen bij het Klachtenloket Paramedici, via de website www.klachtenloketparamedici.nl.  

Het klachtenloket is ook telefonisch bereikbaar: 030 – 310 09 29 (maandag en vrijdag tussen 9.00 en 12.30 uur) of per mail info@klachtenloketparamedici.nl.  

Privacy: Uw privacy wordt gerespecteerd door Diëtistenpraktijk Lavina. Zie hiervoor de privacyverklaring van Diëtistenpraktijk Lavina, deze is te vinden op onze website.  

Legitimatie: De cliënt moet zich kunnen legitimeren bij zorgverleners, deze moeten kunnen vaststellen dat BSN en persoon bij elkaar horen. Om die reden dient de cliënt een legitimatiebewijs bij zich te hebben.  

 

Niet tijdig afgezegde afspraak of niet nagekomen afspraak

U wordt verzocht uw afspraak tijdig te annuleren bij verhindering, minimaal 24 uur van tevoren. Uw afspraak annuleren kan telefonisch of per e-mail. Eventueel kunt u een voicemailbericht inspreken. Indien de afspraak niet tijdig geannuleerd is, wordt 75% van het consulttarief van de reeds gemaakte afspraak bij u in rekening gebracht. Deze kosten worden niet vergoed door de zorgverzekeraar